Čtvrtý ročník výstavy, která letos zamíří také do Bratislavy, představuje scénografickou tvorbu více než tří desítek českých i slovenských umělců. Výstava bude umístěna v prostorách divadla Reduta a bude přístupná denně od 8 do 20h.
Součástí výstavy bude mezinárodní symposium Poločas rozpadu 4.1 a program U-KAŽ & M-LUV, které proběhnou 25. 5. v Tržnici Brno (3. patro).
Více
autor: William Shakespeare
adaptace a režie: Azadeh Mohammadi
Dramaturgie: Julek Neumann
Výprava: Jalil Fotouhinia a Parvin Nori
hrají: Curtis Matthew, Michael Pitthan/Karel Heřmánek ml., Kateřina Veckerová
Láska a čest v Shakespearově tragikomedii z Trojské války na způsob tradičního perského storytellingu.
Azadeh Mohammadi v této inscenaci sleduje své oblíbené téma: setkání různých kultur. Z příběhu o Troilovi a Kressidě vytvořila dokonalou fúzi Shakespearova blankversu s perským lidovým vyprávěním, aby vyjádřila svůj vlastní pohled člověka konfrontovaného s válkou. A to minimálními prostředky, pouze se třemi tradičními postavami perských příběhů, Mistra, Vypravěče a Černého. S touto verzí Shakespearovy tragikomedie sklidila Poissoned Cherry Company úspěch na několika festivalech v České republice. Na festivalu íránského divadla v Heidelbergu získala inscenace cenu diváků.
Představení se hraje v angličtině v prostředí improvizované perské čajovny se stolovou úpravou. Součástí produkce je malé občerstvení v podobě čerstvých datlí a roznášení čaje protagonisty.
„Shakespeare v perském hávu je zábavný, varující, provokativní, až nečekaně současný. Azadeh Mohammadi je česká Ariane Mnouchkinová z Teheránu. “ Lucie Němečková
Vícerežie: Azadeh Mohammadi Kangarani
námět, scéna a živá kresba: Michaela Bartoňová
hudba: Zabelov Group – Jan Šikl a Roman Zabelov
hrají: Dagmar Spain a Ralf Lücke
délka představení: 40 min bez přestávky
bez jazykové bariéry
Inscenace vznikla za podpory Goethe Institutu a Fondu Budoucnosti pro Česko-německé kulturní jaro 2017.
Multimediální performance kreslená online na iPadu Pro s živou hudbou a dvěma tanečníky o exilu a touze po svobodě. Tajemství na začátku, pozvolný nástup kresby a sled obrazů vznikajících na scéně vystřídá stále se zrychlující dynamika akcí. Destrukce a budování, hádka a porozumění, život se vším všudy v hudbě a obraze. Bartoňová vnímá svět prostřednictvím obrazů, jejichž proměnlivost fascinuje i lidi, kteří jsou jinak zvyklí sledovat nekonečný proud internetových videí. Nejspíš je to proto, že to NENÍ video, ale obrazy v rychlém sledu, které skutečně maluje na scéně. Emoce pak vnímáte i prostřednictvím „tance“ a ambientní hudby Zabelov Group. Je to koncert především pro bicí, trumpetu a akordeon.
Prvotní inspirací této inscenace byla historická situace kolem roku 1737, drsná cesta exulantů z Moravy a Čech do Berlína - Rixdorfu za základní svobodou žít, pracovat a něčemu věřit. Ta se však v této hře zobecňuje a jde až na dřeň opakujícímu se příběhu o svobodě, perzekuci, násilí, budování a pochopení druhého, jež vede k naději, že všechno má přece jenom smysl.
„Obrazivé divadlo plné emocí. ‚Scénografie‘ v pohybu vznikající před zraky diváků. Podmanivá hudba. Strhující zážitek. A kdo je tady vlastně uprchlík? A kde je svoboda?“ Lucie Němečková
VíceKOMENTOVANÁ PROHLÍDKA VÝSTAVY A ND BRNO REDUTA, 19.5. 14,00, Národní divadlo Brno Reduta Komentovaná prohlídka výstavy Salon české a slovenské scénografie pod vedením kurátorky vás seznámí s autorským s kontextem vystavených prací a srovná jednotlivé přístupy k tvorbě scénografie. Jako zajímavost na ní naváže komentovaná prohlídka zákulisí a provozních prostor ND Brno Reduta. Délka prohlídek cca 60 a 45min, vstupenky za 80,-/40,- Kč v předprodeji ND Brno Reduta, online na www.colosseumticket.cz, kapacita omezená.
Více
režie: Husam Abed (Palestina/Jordánsko)
dramaturgie: Marek Turošík (Slovensko)
výprava: Réka Deák (Rumunsko)
hraje: Husam Abed
Netradiční, bytová, dokumentární a loutková performance pro osm diváků s kulinářským překvapením na závěr. Sugestivní rodinné příběhy palestinského muže, který se narodil a vyrostl v utečeneckém táboře, jsou inspirovány skutečnými událostmi.
V představení zazní arabština, angličtina, občas i čeština, ale díky své obraznosti je srozumitelné i pro diváky neznalé těchto jazyků. Představení se hraje kolem jednoho stolu pouze pro osm diváků, kteří představují členy Husamovy rodiny. Kromě hodinového představení diváci zažijí na závěr i společnou hostinu.
„Zapomeňte na anonymní přítmí hlediště a usedněte s dalšími diváky i samotným hercem u jednoho stolu. Nechte procházet divadlo všemi smysly. Husamův příběh se stane i vaším.“ Lucie Němečková
Více
autoři: Husam Abed (Palestina/Jordánsko), Mafalda Lopes (Portugalsko), Daniel Viana (Portugalsko)
výprava: Réka Deák (Rumunsko)
animace: Szilard Gergely (Sharp Production, Rumunsko)
hudba: Saga Bjorklund Jonsson (Švédsko), Gamaharu (Japonsko)
koprodukce: Babu Association, Csiki Jatekszin (Rumunsko)
pro děti od 6 let, bez jazykové bariéry
Dva chlapci z různých světů. Nejprve jsou na kordy, pak se ale spřátelí a naučí se spolupracovat ve světě plném protikladů. Toto setkání změní jejich život. Příběh o osamělosti, zvídavosti, objevování, přátelství, představivosti a přežití v tomto světě nabízejícím nejrůznější životní perspektivy.
„Citlivé, nápadité, jedinečné prostupování světa dětí a dospělých. Co můžete jako rodič udělat pro své potomky víc, než s nimi sdílet čas právě na takovém představení?“ Lucie Němečková
Více
Už v roce 1991 brněnský sociolog Ivo Možný ve své eseji Proč tak snadno upozornil, že elity nového režimu budou nutně tvořit elity režimu starého. A to proto, že ani všichni chartisté a jiní členové protikomunistické opozice dohromady nestačí k tomu, aby převzali řízení země. Pro mnohé je to dodnes citlivý a frustrující fakt našeho vývoje po roce 1989, který už nelze změnit. Co však změnit jde, je naše porozumění tomu, jací ti příslušníci elity minulého režimu, kteří utvářeli i režim nový, vlastně byli. Co si do nových poměrů přinesli? Co z toho „dědictví“ je ještě dnes problémem a co bychom se měli snažit odstranit?
Diskutují:
Světlana Ptáčníková – historička a ředitelka Archivu bezpečnostních složek (CZ)
Tomáš Vilímek – historik, Ústav soudobých dějin AV ČR a ÚSTR (CZ)
Jerguš Sivoš – historik, Ústav pamäti národa (SK)
Diskusní setkání k divadelnímu představení Elity moderuje historik a náměstek ředitele Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka (CZ).
Více
Filmového režiséra Ingmara Bergmana zná každý cinefil. Po několik dekád 20. století bylo Bergmanovo jméno v podstatě synonymem pro švédskou kinematografii. Bergman byl však srdcem divadelník a po celý svůj tvůrčí život působil současně jako divadelní režisér a postupně také jako uměleckých šéf několika švédských divadel. Začínal ovšem jako scénárista. Svět tedy Ingmar Bergman nahlížel třemi způsoby – perem, hledáčkem kamery a proscéniovým obloukem divadla.
Skandinávský dům tohoto osobitého tvůrce připomene prostřednictvím několika akcí, které se zařazují do českých oslav 100. výročí Bergmanova narození. V rámci festivalu Divadelní svět Brno se uskuteční moderovaná debata na téma Bergman divadelní režisér a scénárista, jejímiž hosty budou spisovatel Pavel Švanda a teatrolog David Drozd.
Více informací na www.skandinavskydum.cz, www.bergman100.cz
Akce se koná za finanční podpory statutárního města Brna, Ministerstva kultury ČR a Švédského velvyslanectví
Více